lauantai 24. elokuuta 2013

Taustatietoa

Olen tehnyt ristipistoja ja muita käsitöitä niin pitkään kuin muistan eli valehtelematta noin 5-6 vuotiaasta lähtien. Olen nyt 27, joten 21 vuotta on tulla päkerrettyä jos jonkin moisten tilpehöörien ja pistojen kanssa. Ompelukoneet eivät ole minun juttu, se on siskoni heiniä.
Kaikki lähti oikeastaan siitä, että rakas mammani luki minulle melkein joka arki-ilta (ja suht usein myös viikonloppuisin) erilaisia kirjoja, Neiti Etsivät ja Agatha Christiet pääosassa, myöhemmin myös Potterit. Samalla minä ristipistoilin, kudoin tai virkkasin. Tätä jatkua säännöllisesti siihen asti, kun olin 14 paikkeilla, jolloin muutin äitini kanssa pois kotoa lähikuntaan ja samalla myös pois mammani naapurista. Toki senkin jälkeen kävin mamman ja pappan luona, mutta en ihan niin fanaattisesti. 14-17 vuoden ikäisenä tein käsitöistä vielä paljon mamman seurassa, mutta pikku hiljaa opettelin tekemään ristipistoja kuunnellen mamman sijasta tv:tä tai musiikkia.
No, sitten kävi niin ikävästi, että ollessani 17, äitini kuoli. Asuin rivitalon pätkässämme vielä jonkin vuoden, mutta 2008 lähdin omille teilleni Turkuun ja viimeistään siinä vaiheessa käsitöiden teko harmikseni loppui mamman luona ja olen pestannut hänen tilalleen tv:n, joka ei kyllä vedä vertoja alkuperäiselle kokoonpanolle. Tästä voinee rivien välistä lukea, että pelkkä ristipistotyön teko on minulle liian tylsää ja tarvitsen sen ohella jotain muutakin tekemistä, yleensä jotain kuunneltavaa. Tämä luonnollisesti johtunee siitä, että ensimmäiset 10 vuotta käsitöitä tehdessäni olen kuunnellut mammani ääntä.
Tähän liittyen tuossa yllä on kuva tatuoinnistani, jossa esiintyy sulassa sovussa mamma ja ristipistot. Tästä blogini nimikin: tatuoidut ristipistot.
Tämä blogi kertoo minusta, ristipistoistani ja matkastani ristipistojen mestariksi : )
Blogi on lähinnä itseäni varten, mutta jos kiinnostaa, voit toki sinäkin sitä lukea! Tulen päivittämään tänne lähinnä ristipistojeni ja muiden käsitöideni etenemistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti